It’s nice to be nice

will

7:00, 11 septembrie, duminică, Praga. M-am trezit de o oră jumătate, soarele îşi face încet apariţia. Deschid geamul, ies pe balcon şi trag aer rece în piept, ca atunci când eram copil la ţară. Mă uit pe cer şi văd urme de avion. Mă gândesc din nou la copilărie.

Vineri după-masă m-am întors din India, unde am avut parte de o lecţie de bunătate.

10 zile am stat in acelaşi hotel, unde mă împrietenisem cu cei care lucrau acolo. Le vorbeam pe nume, îi întrebam dacă s-au odihnit bine, ce planuri au in pauza din mijlocul zilei, dacă au avut o zi grea, cum se simt. Le mulţumeam frumos de fiecare dată când mă ajutau cu ceva.

Julia îmi aducea dimineaţa suc de anans cu mentă, o cafea neagră în ceaşcă şi încă una la pachet.

  • Nu ai de unde să îţi iei la birou. Ia-o pe asta cu tine.
  • Mulţumesc, Julia!

Uniforma ei constă într-un sari în culori pământii pe fond negru. Îşi prinde părul într-un coc cu plasă, sofisticat. F. a observat că i se vede buricul. A răcit la 27 de grade pentru că nu e obişnuită cu vremea rece.

Satya m-a învăţat să pronunţ corect numele pâinicii-clătite care îmi aduce aminte şi acum de foile bunicii, presărate cu zahăr.

  • Satya, îmi aduci şi mie te rog o chaparata?
  • Ce anume, doamnă?
  • Chaparata, painea cu multe foi.
  • Ahh, lacha paratha, am înţeles. Sigur că da, doamnă.
  • Cum îi zice?
  • La-cha, care înseamnă foi, pa-ra-tha, pâine.
  • Lachha paratha! Multumesc frumos, Satya!
  • Cu plăcere, doamnă!

Suraj îmi povestea despre dosa, o clătită indiană la care se adaugă ceva tocăniţă de cartofi şi curry, paneer kulcha (altă pâine ca o scoveargă de-a noastră, umplută cu brânză de vaci), palak paneer bhurji, idli cu orez şi ierburi (similare cu nişte găluşti ceheşti uscate, albe atunci când sunt preparate doar din orez, verzi când se adaugă ierburi, portocalii de la curry). Le-am încercat pe toate şi încă altele, de nu îmi amintesc numele lor.

Raghav a terminat de curând facultatea de turism, s-a mutat din New Delhi în Bangalore lucrează ca Assistant Manager la cel mai mare restaurant al hotelului. Îi place să asculte muzică în drum spre hotel, să iasă în oraş cu prietenii lui atunci când are o zi ilberă (doar una pe săptămână), şi e fericit că şi-a găsit un apartament pe MG Road. A călătorit în UK, Franţa şi Elveţia într-o săptămână. Vrea să viziteze Spania şi Italia în următoarea lui vacanţă şi i-ar plăcea să ajungă şi în România. Într-una din zile s-a tuns foarte scurt şi părea că nu a fost decizia lui. Era în continuare haios şi puţin peltic, cu cap mic şi ochelari negri, pătrăţoşi.

Bharti este atât de amuzantă, încât ar trebui să îşi lase jobul de hostessă şi să se facă comediant. Are un metru şi un pic, slăbuţă foc, şi un dinte mic ascuns, de zici că îi lipseşte (cam ca al meu). Când am cunoscut-o s-a plâns că oamenii îi pocesc numele.

  • Nu ştiu de ce mama m-a numit Bharti. Ştiai că înseamnă India? Eu nici nu sunt din India, iar colegii mă strigă Party!
  • Bharti, dar ai un nume foarte frumos!
  • Să veniţi pe la restaurantul japonez! Nimeni nu trece pe acolo şi eu sunt tare singură. Să nu uitaţi de mine!

Nu i-am promis nimic pentru că abia mă încumet la peşte crud în Cehia, dar două seri mai târziu ne-a prins la cină, pe terasă.

  • Alina, ce frumos! Ţi-ai făcut mehendi!
  • Da, îţi place?
  • Este foarte frumos! Uite, şi eu mi-am făcut!

Şi îmi arată o poză din telefon cu un tatuaj temporar tradiţional indian, care ii pleacă de la degetele mâinii drepte pana la cot. Ceva model complicat, în valuri.

  • Mama a început să plângă când l-a văzut. A crezut că mă mărit! I-am spus „Mama, îl iubesc pe pe prietenul meu, dar trebuie să mai aştepti!”. Şefei mele nu i-a plăcut, a zis că n-am voie cu el şi m-a pus să îl dau jos. L-am frecat cu piatra până s-a luat. Două ore a durat. Şefa asta e foarte rea! Odată, mi s-a rupt o unghie şi s-a prins: „Bharti, arată-mi mâinile!” M-a trimis în spate să îmi tai toate unghiile. E nebună!
  • Bharti, îţi place Salman Khan?
  • Daa! E sexy! Prietenul meu îmi şterge pozele din telefon cu el. Zice că toată ziua visez la Salman Khan.
  • Se însoară cu o româncă, o femeie din ţara mea.
  • Daa! Şi ea e sexy! Dar şi prietenul meu e frumos. Ia uite!

Şi îmi dă telefonul să ma uit la o poză cu ei doi, îmbrăcaţi în haine de stradă, foarte simpatici.

În altă seara, se apropie din nou de masa noastră.

  • Ce faci, Bharti? Pari supărată.
  • M-am certat cu prietenul meu.
  • Păi de ce?
  • Mâine am off [zi liberă] şi el nu şi-a luat.
  • Unde lucrează?
  • Tot aici, în cel mai plictisitor departament. Eu de fiecare dată când îmi iau liber îl întreb dacă poate să îşi ia şi el, dar acum nu m-a băgat în seamă.
  • Poate e foarte ocupat.
  • Nu cred, mai bine mă despart de el.
  • Vă împăcaţi voi!
  • Nu cred. … N-ai venit la restaurantul japonez!
  • Nu ştiu ce să zic despre peştele crud.
  • Avem şi mâncare vegetariană, nu trebuie să mănânci peşte! Să ştii că mie mi-a plăcut de tine şi îmi pare rau că o să pleci. Când mai vii?

Iar asta era întrebarea tuturor, cu două zile înainte de plecare.

În dimineaţa ultimului mic dejun, Raghav ne-a spus că oamenii apreciază foarte tare că vorbim cu ei şi le spunem pe nume. Mai rar se întâmplă ca oaspeţii să fie aşa drăguţi.

Seara, după ce am terminat cina, Suraj m-a întrebat daca putem să mai stăm 2-3 minute.

  • Sigur că da, Suraj!

S-a întors cu un tort de ciocolată, de două palme, pe care scria „Să ne vedem în curând!”.

I-am mulţumit frumos pentru surpriză, i-am sppus că nu mă aşteptam, şi l-am rugat să aducă nişte farfurii şi pentru el şi colegii lui. De data asta a rămas el surprins.

  • Nu putem, Alina, pentru că sunt camerele de luat vederi şi nu ne lasă.

  • Ce zici dacă vă las nişte tort pe platou, să îl mâncaţi liniştiţi în spate?
  • Multumesc frumos, îmi place foarte mult ciocolata!

Şi asta a fost lecţia!

 

Trebuie să îl sun pe tata, să îi zic La mulţi ani!

 

Leave a Reply

